Heiko Hellwig engages at multiple levels in his photographic work.
While a discernable Ariadne’s thread runs through his series, each is firmly linked to the next both thematically and temporally. Whereas, the juxtaposition of such series as “Cityscapes” and “Architecture of Eden” could scarcely exemplify greater visual and conceptual disparity, they remain intimately entwined. While each undertakes a study of nature and architecture, they approach their objet according to distinctly different approaches: contemporary, supported by AI, or else with recourse to those classic black-and-white traditions inspired by the works of Robert Mapplethorpe or Edward Weston.
The third in the most recent series of works to emerge from Hellwig’s studio amounts to the artist’s homage to the nature and to the beauty of things themselves, as witnessed in “Architecture of Eden”. In this case, however, he draws an on an analog-engendered play of light, form, colour, material, content and movement at several, simultaneously interpenetrating and overlapping levels.
Heiko Hellwig arbeitet immer vielschichtig auf multiplen Ebenen mit seinen photographischen Arbeiten.
Es entstehen Serien welche in sich einem roten Faden folgen dabei aber auch inhaltlich und zeitlich miteinander und untereinander vernetzt sind. Die Serien „Cityscapes“ und „Architecture of Eden“ könnten visuell und konzeptionell unterschiedlicher kaum sein, dennoch sind sie direkt miteinander verbunden. Beide untersuchen die Natur und Architektur, nur eben in unterschiedlichen Herangehensweisen. Modern mit KI Unterstützung oder ganz anders mit klassischem Schwarz/Weiss in der Tradition von Robert Mapplethorpe oder Edward Weston.
Die Dritte neue Serie aus Hellwig´s Atelier ist ebenfalls eine Hommage an die Natur und Schönheit der Dinge selbst wie auch schon in „Architecture of Eden“. Jedoch spielt er hier analog mit Licht, Form, Farbe, Material, Inhalt und Bewegung auf mehreren sich durchdringenden und überlagernden Ebenen gleichzeitig.